Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że pomimo rosnących nakładów na drogi są w powiecie miejsca, gdzie tworzą się korki, i gdzie sytuacja mogłaby po prostu być lepsza. Niezbędne są jednak szczegółowe dane, które powiedzą, gdzie dokładnie znajdują się te „wąskie gardła” oraz w jaki konkretnie sposób należy je przebudować.

W tym celu firma TransEko wykonała „Studium Układu Drogowego Powiatu Piaseczyńskiego”. W jego ramach dokonano m.in. szczegółowych pomiarów ruchu. W marcu tego roku wzięto „pod lupę” 25 skrzyżowań, 1 rondo i 7 odcinków dróg. Ruch mierzono w szczytach komunikacyjnych (7:00-8:00 oraz 16:00-17:00) w dniach od poniedziałku (szczyt popołudniowy) do piątku (szczyt poranny) w interwałach 15 – minutowych w sprzyjających warunkach atmosferycznych (dni słoneczne lub pochmurne bez opadów deszczu i śniegu, temperatury dodatnie). Do pomiarów użyto kamer rejestrujących pojazdy.

Pomiary wykonano w następujących miejscach:
1. Skrzyżowanie ul. Wschodnia - Pułaskiego - Śniadeckich
2. Skrzyżowanie DK7 Aleja Krakowska - DW721
3. Skrzyżowanie DW721 Słoneczna - serwisówka
4. Skrzyżowanie DK7 Aleja Krakowska - Łączności
5. Skrzyżowanie DK7 Aleja Krakowska - Nadrzeczna - Ulanów
6. Skrzyżowanie DW721 Słoneczna - Postępu
7. Skrzyżowanie DW721 Słoneczna - Wojska Polskiego
8. Skrzyżowanie Masztowa - Gościniec - Wojska Polskiego
9. Skrzyżowanie Nadarzyńska - Tarczyńska - Wierzbowa - Sosnowa
10. Skrzyżowanie Postępu - Krasickiego
11. Skrzyżowanie Postępu - Szeroka
12. Skrzyżowanie Szkolna - Millenium
13. Skrzyżowanie DK79 Asfaltowa - Polna
14. Skrzyżowanie DK79 Puławska - Wesoła - Graniczna
15. Skrzyżowanie DW683 Długa - Szkolna
16. Skrzyżowanie DW683 Złota - Słoneczna
17. Skrzyżowanie DW722 - DW876
18. Skrzyżowanie Okrzeszyn - Sag
19. Skrzyżowanie Piaseczyńska - 3 Maja
20. Skrzyżowanie Piaseczyńska - Mrokowska
21. Skrzyżowanie Powsińska - Ścienna - Wspólna
22. Skrzyżowanie Słoneczna - Górna - Główna
23. Skrzyżowanie DK50 Grójecka - DK79 WP - DK79 Dominikańska - Wyzwolenia
24. Skrzyżowanie DK79 - DW731 - Rososz 26
25. Skrzyżowanie DW721 Warszawska - DW721 Piaseczyńska - DW724 - Bielawska
26. Rondo Jana Pawła II
27. Przekrój DK50 ul. Grójecka
28. Przekrój ul. Jagielska przy Puławskiej
29. Przekrój ul. Głównej
30. Przekrój ul. Jedności - Wygody
31. Przekrój ul. Katowickiej
32. Przekrój ul. Jedności - Wygody
33. Przekrój ul. Katowickiej


W ramach „Studium” dokonano również pomiaru liczby pasażerów transportu zbiorowego (metoda wsiadł/wysiadł) na terenie powiatu. Pomiar objął koleje, autobusy i autokary. Tutaj ciekawostką jest duża liczba pasażerów wysiadających, podczas porannego szczytu, na dworcu w Piasecznie z pociągów z Radomia.

Ważną częścią projektu była „analiza podróży w Powiecie Piaseczyńskim” dokonana na podstawie kart SIM w telefonach komórkowych mieszkańców. Na jej podstawie stwierdzono, że poszczególne gminy różnią się znacząco pod względem udziału podróży wyjeżdżających poza obszar powiatu piaseczyńskiego. Z tego punktu widzenia największymi „generatorami” ruchu są gminy: Lesznowola (25% podróży generowanych w gminie wyjeżdża poza powiat piaseczyński), Piaseczno gmina miejska – odpowiednio 23% podróży i Piaseczno gmina wiejska prawie 18% podróży.

W przypadku gmin leżących w powiecie Piaseczyńskim zaobserwowano dość dużą różnorodność jeśli chodzi o kierunki podróży z poszczególnych gmin. Podróże wewnętrzne pomiędzy gminami stanowią od 31% (Lesznowola) do 55% (Góra Kalwaria gmina miejska). Udział podróży do Warszawy stanowi od 12% (gmina wiejska Tarczyn) do 43% (gmina miejska Konstancin Jeziorna). Najczęściej mieszkańcy jadą do dzielnicy Mokotów (ponad 21%), na Ursynów (21% ) i do Śródmieścia (13%). Cele podróży zlokalizowane w pozostałych powiatach stanowią od 15% (gmina miejska Konstancin Jeziorna) do 46% (gmina wiejska Tarczyn).

Wszystkie te dane posłużyły do stworzenia komputerowego modelu ruchu dla powiatu piaseczyńskiego. Dzięki niemu specjaliści z TransEko będą mogli zaproponować konkretne rozwiązania usprawniające ruch i poprawiające komfort jazdy po lokalnych drogach.

Zachęcamy do pobrania pliku z pełną wersją „Studium Układu Drogowego Powiatu Piaseczyńskiego”.

pdf

Studium_Układu_Drogowego

Rozmiar : 25.04 mb
Dodano : Maj 14 2019
Zmodyfikowano : Maj 14 2019


Dodaj komentarz
Komentarze nie odnoszące się bezpośrednio do treści artykułu, obraźliwe, nieprawdziwe oraz niezgodne z prawem, reklamowe publikowane bez zgody wydawcy mogą zostać usunięte przez administrację. Komentarz osoby niezalogowanej, który zawiera link/i jest zatwierdzany ręcznie przez administrację.