Piątka w Konstancinie z nową stacją meteorologiczną - nauka przyrody w praktyce

3 min czytania
Piątka w Konstancinie z nową stacją meteorologiczną - nauka przyrody w praktyce

W Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 5 pojawił się sprzęt, który zmienia klasę w laboratorium pogodowe. Wśród gości była prezenterka pogody, a projekt szkoły znalazł się w gronie wyróżnionych inicjatyw z całej Polski. W praktycznym programie uczniowie mają teraz nie tylko stację, lecz także mobilne narzędzia do pomiarów i eksperymentów, które mają pobudzać ciekawość i pracę zespołową.

  • Uroczyste odsłonięcie w Konstancinie - goście i rozmowy o nauce
  • Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 5 - stacja meteorologiczna i zestaw narzędzi
  • Co to zmienia w klasie - praktyka, projekty i szerszy kontekst

Uroczyste odsłonięcie w Konstancinie - goście i rozmowy o nauce

Podczas wydarzenia, które odbyło się 11 grudnia, obok nauczycieli i uczniów pojawili się przedstawiciele gminy i medialni goście. W roli „pogodynki” wystąpiła Aleksandra Kostka, która rozmawiała z dziećmi o swojej pracy i tym, jak wygląda codzienność meteorologa. Obecny był też burmistrz Michał Wiśniewski - jego słowa podkreśliły, że inwestycja to nie tylko sprzęt, ale także szansa na rozwój umiejętności młodych mieszkańców gminy.

“Cieszę się, że nasze placówki rozwijają nowoczesne metody nauczania”

  • Michał Wiśniewski

Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 5 - stacja meteorologiczna i zestaw narzędzi

Placówka wzbogaciła się o profesjonalną stację meteorologiczną oraz zestaw mobilnych przyrządów pomiarowych. W skład wyposażenia wchodzą także laboratoryjne LabDisk’i Globisens Xploris - rozwiązanie łączące elementy kodowania, nauki i sztuki. Projekt zatytułowany Pogoda pod lupą - nowoczesne badania klimatu z wykorzystaniem technologii mobilnych uzyskał grant od Gaz-System w ramach programu Fundusz Naturalnej Energii i został sklasyfikowany w gronie 20 wyróżnionych inicjatyw w kraju.

“Dzięki temu uczniowie będą mogli prowadzić własne pomiary i eksperymenty zarówno na terenie szkoły, jak i w terenie, rozwijając kompetencje kluczowe dla współczesnej edukacji przyrodniczej”

  • Agnieszka Halicka, nauczycielka bibliotekarka w SPI nr 5

Co to zmienia w klasie - praktyka, projekty i szerszy kontekst

Nowe narzędzia mają pozwolić na przejście od lekcji teoretycznych do działań badawczych - uczniowie będą obserwować temperaturę, wiatr, opady i prowadzić eksperymenty terenowe. To też krok w stronę metod, które w programie nauczania mają zyskać większe znaczenie: zmiany w podstawie programowej zapowiedziano na wrzesień 2026 r., a sprzęt ułatwia wdrażanie nauki o przyrodzie opartej na doświadczeniu i pracy zespołowej.

Młodsze i starsze klasy mogą korzystać ze stacji i zestawów mobilnych - nauczyciele już deklarują zainteresowanie włączeniem pomiarów do projektów przedmiotowych. Wyposażenie daje też szansę na realizowanie międzyprzedmiotowych projektów - od matematyki po programowanie i sztukę.

Dla mieszkańców szansa jest prozaiczna i praktyczna - szkoła może stać się miejscem pokazów wyników badań uczniowskich, a dane pogodowe gromadzone lokalnie mogą posłużyć do prostych porównań z oficjalnymi stacjami. To też okazja, by młodzi ludzie zobaczyli, że nauka potrafi być narzędziem do zrozumienia otoczenia, nie tylko obowiązkiem szkolnym.

na podstawie: Gmina Konstancin-Jeziorna.

Autor: krystian