Prowadzenie własnego biznesu w oparciu o zasady franczyzy to bez wątpienia jedna z najbardziej dogodnych a zarazem najbardziej atrakcyjnych form działalności gospodarczej, jakie są aktualnie dostępne. Jednak pomimo stosunkowo prostego schematu działania oraz licznych zalet można powiedzieć, że franczyza nadal nie cieszy się specjalnie dużą popularnością wśród początkujących polskich przedsiębiorców.

Pod tym względem rodzimy rynek finansowy zdecydowanie odróżnia się chociażby od rynku w wyżej rozwiniętych krajach Europy Zachodniej, gdzie takie rozwiązania, jak franczyza już od dawna stanowią właściwie standardowy element krajobrazu gospodarczego a także jedną z opcji najchętniej wybieranych przez przedsiębiorców.

Dlaczego jednak biznes franczyzowy w polskich warunkach nadal jest traktowany poniekąd po macoszemu? Według zdania ogromnej większości specjalistów i analityków rynku finansowego przyczynę stanowi po prostu brak dokładniejszej wiedzy zarówno na temat samego mechanizmu działania franczyzy, jak też zalet jakie oferuje ten model działalności gospodarczej.

Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco dokładniej i postarajmy się odpowiedzieć na pytania, czym właściwie jest biznes franczyzowy oraz jakie są najważniejsze atuty tego wariantu prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Czym jest i jak działa franczyza?

Najkrócej mówiąc franczyza polega na dzierżawieniu wizerunku innej, znacznie większej i znacznie bardziej rozpoznawalnej marki. Przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą według modelu franczyzy działa więc pod szyldem innej, przeważnie międzynarodowej firmy. Oczywiście, dzierżawienie wizerunku nie odbywa się bezpłatnie: na mocy umowy o franczyzę przedsiębiorca jest zobowiązany oddawać franczyzodawcy określoną część uzyskiwanych przez siebie zysków.

Teoretycznie może to świadczyć o tym, że franczyza stanowi mniej korzystny finansowo wariant działalności biznesowej. Są to jednak jedynie pozory. Praktyka rynkowa pokazuje, że przedsiębiorcy działający w ramach franczyzy przeważnie radzą sobie znacznie lepiej, niż osoby które wybrały inny model prowadzenia własnego biznesu. Wszystko przez to, że działanie pod szyldem znanej marki zapewnia rozpoznawalność biznesu oraz zaufanie ze strony klientów już na samym starcie. Oznacza to z jednej strony brak etapu początkowego, w którym trzeba wydatkować czas oraz pieniądze na promocję firmy oraz dotarcie do klienta. To z kolei pociąga za sobą możliwość osiągania znaczących zysków już od początku prowadzenia swojej działalności. Co więcej, model franczyzowy pociąga za sobą także znacznie niższe wydatki na szeroko rozumiany marketing, niż ma to miejsce w przypadku innych wariantów prowadzenia własnego biznesu.

Inne ważne zalety franczyzy

Oprócz atutów wymienionych powyżej, franczyza wiąże się także z innymi udogodnieniami. Firmy udzielające franczyzy coraz częściej oferują podmiotom współpracującym rozbudowane systemy wsparcia w tym np. porady w zakresie rekrutacji, prowadzenie księgowości czy porady odnośnie wyboru odpowiedniej lokalizacji lokalu. Częsta jest także możliwość uczestnictwa w darmowych kursach i szkoleniach, w ramach których zarówno sam przedsiębiorca jak też zatrudniany przez niego personel mogą sukcesywnie rozwijać swoje kompetencje.