Mandaty po 1500 zł za pojazdy udające rowery w Piasecznie czy to legalna jazda?

2 min czytania
Mandaty po 1500 zł za pojazdy udające rowery w Piasecznie czy to legalna jazda?


Trzech mężczyzn z Piaseczna przekonało się, że ich „rowery” to w rzeczywistości pojazdy niedopuszczone do ruchu. Za jazdę na takich maszynach zapłacili mandaty po 1500 złotych. Sprawa pokazuje, jak ważne jest dokładne poznanie przepisów dotyczących jednośladów, zwłaszcza tych wspomaganych silnikami elektrycznymi.

  • Piaseczyńska policja kontroluje jednoślady i wyłapuje nieprawidłowości
  • Mandaty za jazdę na pojazdach przypominających rowery w Piasecznie
  • Co mówi prawo o rowerach elektrycznych i kiedy pojazd przestaje być rowerem?

Piaseczyńska policja kontroluje jednoślady i wyłapuje nieprawidłowości

Funkcjonariusze z piaseczyńskiej drogówki prowadzą akcję pod nazwą “Dwa kółka - jedno życie”. W ramach tych działań szczególnie uważnie przyglądają się użytkownikom jednośladów – motocyklistom, rowerzystom, kierowcom hulajnóg oraz osobistych urządzeń transportu wspomaganego. Policjanci sprawdzają trzeźwość, stan techniczny pojazdów oraz legalność ich użytkowania.

Kontrole odbywają się m.in. na ulicach Piaseczna, gdzie mundurowi zwracają także uwagę na zachowanie kierowców samochodów wobec jednośladów, przypominając o obowiązku ustępowania pierwszeństwa w określonych sytuacjach.

Mandaty za jazdę na pojazdach przypominających rowery w Piasecznie

Podczas jednej z kontroli na ulicy Kusocińskiego funkcjonariusze zatrzymali 25-latka, który próbował przekonać ich, że porusza się rowerem elektrycznym. Jednak zamontowany w jego pojeździe silnik umożliwiał jazdę za pomocą manetki w kierownicy, co wyklucza go z definicji roweru i motoroweru. W efekcie mężczyzna otrzymał mandat w wysokości 1500 złotych.

Podobna sytuacja miała miejsce na ulicy Słowiczej oraz Okulickiego w Piasecznie. Tam kolejni dwaj mężczyźni – 37- i 39-latek – zostali ukarani identycznymi mandatami za korzystanie z pojazdów niedopuszczonych do ruchu.

Co mówi prawo o rowerach elektrycznych i kiedy pojazd przestaje być rowerem?

Definicję roweru zawiera Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym. Według niej:

„rower – to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h”.

Oznacza to, że jeśli pojazd posiada silnik pozwalający na jazdę bez użycia pedałów (np. sterowany manetką), nie spełnia wymogów prawnych dla roweru ani motoroweru i nie powinien być używany na drogach publicznych bez odpowiednich uprawnień i rejestracji.

Podkomisarz Magdalena Gąsowska z Komendy Powiatowej Policji w Piasecznie przypomina o konieczności świadomości użytkowników jednośladów i przestrzeganiu przepisów dla własnego bezpieczeństwa oraz uniknięcia wysokich kar finansowych.

Na podstawie: KPP Piaseczno

Autor: krystian