Wąskotorówka w Piasecznie może kiedyś przewozić pasażerów?

3 min czytania
Wąskotorówka w Piasecznie może kiedyś przewozić pasażerów?

Informacja o wykorzystaniu torów zabytkowej kolejki rozbudziła dyskusję w Piasecznie. Z dokumentów CPK wynika, że trasa wąskotorówki figuruje jako opcja wstępna dla planowanej linii łączącej Węzeł CPK z Grójcem i Warką, ale to na razie daleka perspektywa i brak decyzji. Mieszkańcy pytają, czy turystyczna atrakcja zamieni się w normalny transport publiczny.

  • Co widnieje w materiałach CPK o linii Węzeł CPK – Grójec – Warka
  • Piaseczno między ochroną zabytku a planami transportowymi
  • Kto miałby prowadzić i finansować ewentualne prace

Co widnieje w materiałach CPK o linii Węzeł CPK – Grójec – Warka

W udostępnionych opracowaniach dla wariantu inwestorskiego oznaczonego jako W1 pojawia się wzmianka o możliwości wykorzystania tras dawnej Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej do obsługi przewozów pasażerskich. Dokumenty traktują ten pomysł bardzo wstępnie — nie jest on elementem priorytetowym projektu ani nie przesądzono o jego realizacji. Na dziś nie rozpoczęto też żadnych prac projektowych ani proceduralnych dotyczących adaptacji wąskotorówki na linię regularną.

W materiałach CPK zapowiedziano, że opracowania przygotowane do decyzji środowiskowej mogą zostać przekazane samorządom do dalszego procedowania, co stawia przed gminami pytanie o rolę lidera i operatora ewentualnej inwestycji.

Piaseczno między ochroną zabytku a planami transportowymi

Gmina, jako jeden z podmiotów, które przejęły majątek Skarbu Państwa związany z wąskotorówką, ma ustawowy obowiązek wykorzystywać go na cele transportowe. W praktyce torowa linia funkcjonuje dziś głównie jako atrakcja turystyczna. Władze miejskie podkreślają jednak, że widzą sens rozwoju transportu szynowego i zachowują rezerwy terenowe pod takie rozwiązania.

“Gmina Piaseczno konsekwentnie stawia na rozwój transportu szynowego – podkreśla burmistrz Daniel Putkiewicz. – Popieramy rozbudowę torów aglomeracyjnych na linii R8, łączących naszą gminę z Warszawą i to jest dla nas priorytet, bo to pozwoli na zwiększenie liczby połączeń. Pozytywnie opiniujemy także koncepcję wykorzystania tzw. linii siekierkowskiej do przewozów pasażerskich i z zainteresowaniem przyglądamy się pomysłom budowy tramwaju do Warszawy. W dokumentach planistycznych gmina zachowuje istniejące rezerwy terenowe pod transport szynowy, dostrzegając, że w perspektywie kolejnych lat znaczenie nowoczesnych – cichych, szybkich, komfortowych i zeroemisyjnych – środków transportu kolejowego będzie rosnąć”

Burmistrz zapewnił jednocześnie, że o wszelkich konkretnych krokach władze będą informować i że przyszłe prace projektowe podlegać będą obowiązkowym konsultacjom społecznym, zwłaszcza na etapie decyzji środowiskowej.

Kto miałby prowadzić i finansować ewentualne prace

W dokumentach CPK nie rozstrzygnięto kwestii zarządzania — to gminy otrzymały deklarację dostępu do opracowań, ale pozostaje otwarte, kto miałby zostać liderem projektu oraz kto pełniłby funkcję operatora nowej linii pasażerskiej. Gmina Piaseczno wystąpiła w tej sprawie do Marszałka Województwa Mazowieckiego, wskazując, że taka inwestycja miałaby znaczenie ponadlokalne.

Na dziś odpowiedzi nie ma: realizacja koncepcji zależy od szeregu decyzji administracyjnych, analiz technicznych, uzgodnień właścicielskich i zaplecza finansowego. Do czasu podjęcia konkretnych uchwał i ogłoszenia zamiarów przez inwestorów, wąskotorówka pozostaje w Piasecznie atrakcją, z którą wiążą się jednocześnie aspiracje transportowe i potrzeba ochrony zabytkowego dziedzictwa.

na podstawie: UMiG Piaseczno.

Autor: krystian