Jak wygląda wizyta u lekarza medycyny pracy?

3 min czytania
Jak wygląda wizyta u lekarza medycyny pracy?

Jak wygląda wizyta u lekarza medycyny pracy?

Wizyta u lekarza medycyny pracy to obowiązkowy krok każdej osoby zatrudniającej się w nowej firmie na podstawie UoP, a także w kilku innych przypadkach. Potem na badania należy udawać się regularnie według zaleceń lekarza. Na czym polega taka wizyta? Czy należy się do niej jakoś przygotować?

Zadaniem lekarza medycyny pracy jest zweryfikowanie, czy pacjent może pracować na danym stanowisku i czy praca ta nie będzie powodowała negatywnych skutków dla jego zdrowia. Przez taką wizytę musi przejść każda osoba zatrudniająca się na etacie w danym zakładzie pracy. Wtedy należy umówić się na wizytę u lekarza medycyny pracy w zaufanej przychodni - https://przychodnialekarzy.pl/lekarz-medycyny-pracy/. Wśród badań medycyny pracy możemy wymienić badania wstępne, kontrolne oraz okresowe. Jak wygląda przebieg takich badań? Sprawdź nasz artykuł!

Rodzaje badań medycyny pracy

Badania medycyny pracy możemy podzielić ze względu na etap, na jakim mają one zostać wykonane. Wstępne badania medycyny pracy wykonuje się na początku stosunku pracy w celu ustalenia, czy dana osoba może wykonywać obowiązki na określonym stanowisku. Badania okresowe mają na celu profilaktykę oraz ustalenie, czy praca, której podjął się pacjent nie wywołuje negatywnych skutków dla jego zdrowia. Co jaki czas się je przeprowadza? Okres ten zależy od specyfiki stanowiska, na jakim pracuje pacjent. Badania kontrolne to z kolei wizyta, na którą należy udać się po ponad 30-dniowej przerwie od pracy spowodowanej niezdolnością do pracy z przyczyn chorobowych.

Jakie badania wykonuje lekarz medycyny pracy?

Niezwykle istotnym elementem każdych badań medycyny pracy jest wywiad lekarski, podczas którego specjalista zbiera informacje nt. aktualnego stanu zdrowia pacjenta. Możemy zatem spodziewać się pytań o przyjmowane leki, przebyte choroby, operacje czy urazy. Lekarza będą również interesować schorzenia, na jakie cierpią bądź cierpieli członkowie rodziny pacjenta.

Konkretne badania są dostosowywane do charakteru obowiązków, jakie należą lub będą należały do pracownika. Osoby narażone na hałas mogą zatem spodziewać się badań laryngologicznych, a pacjenci pracujący na co dzień przy komputerze - badań okulistycznych. Zestaw badań dobierany jest na wizycie, podczas której lekarz może nas skierować na niezbędne w naszym przypadku badania specjalistyczne. Jeśli badania przebiegną pomyślnie, a w ich trakcie nie wynikną okoliczności uniemożliwiające wykonywanie pracy na danym stanowisku, lekarz wystawi nam potrzebne zaświadczenie.

Co zabrać ze sobą na wizytę?

Wybierając się na wizytę u lekarza medycyny pracy, należy pamiętać o tym, by zabrać ze sobą skierowanie z zakładu pracy, a także dowód osobisty. Osoby posiadające problemy ze wzrokiem powinny również zabrać szkła korekcyjne, jeśli ich używają. Oprócz tego należy pamiętać o przygotowaniu listy przyjmowanych leków, w szczególności jeśli jest ich większa ilość. Jeśli udajemy się na badania kontrolne, wymagane będzie również przedstawienie lekarzowi medycyny pracy zaświadczenia o zakończeniu leczenia uzyskanego od lekarza prowadzącego.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

24piaseczno_kf