Przyczyny nadpobudliwości u dzieci przedszkolnych

2 min czytania
Przyczyny nadpobudliwości u dzieci przedszkolnych

Kiedy patrzymy na małe dzieci niejednokrotnie zastanawiamy się nad tym, skąd w ich drobnych ciałach bierze się tyle energii. I choć funkcjonowanie w ciągłym ruchu jest zupełnie naturalne u maluchów powinny one choć przez chwilę potrafić usiedzieć spokojnie w miejscu. To jak długa jest owa chwila” zależy od wieku dziecka zazwyczaj dzieci do trzeciego roku życia potrafią skupiać się na zabawie do 15 minut, zaś koncentracja na zadaniu może trwać niespełna minutę! Starsze trzy- i czterolatki mogą bawić się w skupieniu do 20 minut, a koncentracja podczas wykonywania zadań w przedszkolu nie przekracza zazwyczaj 10 minut. Czas ten jest za to wydłużony u pięcio- i sześciolatków, które skupiają się na zabawie nawet godzinę, a uwaga poświęcona zadaniom utrzymuje się do pół godziny. Dopóki nadpobudliwość” wynika z naturalnych potrzeb dziecka adekwatnych do wieku nie ma powodów do obaw. Jeżeli jednak od dłuższego czasu zauważamy u dziecka trudności w utrzymaniu uwagi i potrzebę ruchu widocznie silniejszą niż u rówieśników warto zastanowić się nad przyczyną takiego stanu. Artykuł powstał we współpracy z portalem https://stylandia.pl/

Przyczyny nadpobudliwości u dzieci przedszkolnych mogą mieć różnorodne źródła. Przede wszystkim należy mieć na uwadze temperament dziecka każdy z nas ma różny sposób funkcjonowania, dzieci także. Przyczyną mogą być także uwarunkowania środowiskowe. Mamy tu na myśli przeciążenie układu nerwowego, sprzęty elektroniczne czy zmęczenie. O ile z temperamentem raczej nie możemy walczyć, o tyle z rodzajem i ilością bodźców środowiskowych jak najbardziej. Obecnie dzieci już od urodzenia funkcjonują w świecie sprzętów elektronicznych (grające zabawki, tablety, telefony, telewizor). Powoduje to znaczne przeciążenie układu nerwowego, a to z kolei wpływa na jego pobudliwość. Przyczyna może tkwić także w czasie, który dziecko spędza w przedszkolu jeżeli po powrocie do domu jest ono niespokojne, pobudzone lub płaczliwe możliwe, że jego układ nerwowy w taki sposób odreagowuje” kilkugodzinne przebywanie w hałasie wśród rówieśników. Nie bez znaczenia są wszelkie zmiany w najbliższym otoczeniu dziecka, np. wyjazd rodziców, rozwijająca się choroba czy podekscytowanie wizytą u koleżanki.

Wszystko to może wpływać dezorganizująco na zachowanie przedszkolaków, co nie zawsze będzie objawem zespołu nadpobudliwości psychoruchowej. Jednak każde utrzymujące się trudności w zakresie regulacji emocji, impulsywności, kłopoty ze skupieniem uwagi, pobudliwością emocjonalną, odbiegające od norm rozwojowych, powinny być dla nas sygnałem, że warto się temu przyjrzeć.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

24piaseczno_kf