Inkluzja i różnorodność w szkołach Piaseczna pod lupą ekspertów i samorządu

W Piasecznie odbyła się wyjątkowa konferencja, która poruszyła ważne tematy dotyczące edukacji i wsparcia dla dzieci z różnorodnymi potrzebami. Eksperci i samorządowcy dyskutowali o tym, jak szkoły mogą stać się miejscem prawdziwej inkluzji, a nie tylko pustych deklaracji.
- Piaseczno gościło ekspertów od edukacji i zdrowia psychicznego dzieci
- Debata o autyzmie i ADHD zmienia spojrzenie na neuroróżnorodność w piaseczyńskich szkołach
Piaseczno gościło ekspertów od edukacji i zdrowia psychicznego dzieci
13 maja w Centrum Edukacyjno-Multimedialnym w Piasecznie zgromadzili się specjaliści oraz działacze społeczni, by wspólnie zastanowić się nad realnym wdrażaniem idei inkluzji w szkołach. Spotkanie pod hasłem Inkluzja bez iluzji. Różnorodność w szkole” było inicjatywą Komitetu Rodziców Piaseczno i Okolice, Stowarzyszenia Auxilium, Fundacji AleKlasa oraz radnego Macieja Dłużniewskiego.
Uczestnicy konferencji skupili się na wyzwaniach związanych z różnorodnością uczniów zarówno pod względem ich potrzeb edukacyjnych, jak i kondycji psychicznej. Wśród prelegentów znaleźli się m.in. Aleksandra Lewandowska, krajowy pełnomocnik ds. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, a także Jan Gawroński społeczny Rzecznik Praw Dziecka. Obecni byli również przedstawiciele Biura Rzecznika Praw Dziecka oraz Rzecznik Praw Uczniowskich przy Prezydencie Warszawy.
Debata o autyzmie i ADHD zmienia spojrzenie na neuroróżnorodność w piaseczyńskich szkołach
Jednym z najważniejszych punktów programu była moderowana przez Izabelę Hnidziuk-Machnicę z Fundacji AleKlasa debata poświęcona stereotypom dotyczącym spektrum autyzmu oraz ADHD. Dyskusja ukazała, jak uprzedzenia wpływają na codzienne funkcjonowanie uczniów i ich postrzeganie przez nauczycieli oraz rówieśników.
Starosta Piaseczyński Ewa Lubianiec, która jest jednocześnie psychologiem i pedagogiem, przedstawiła prezentację zatytułowaną Kryzys psychiczny dzieci i młodzieży. Rola samorządu w budowaniu systemu wsparcia uczniów i nauczycieli”. Podkreśliła w niej znaczenie lokalnych działań na rzecz tworzenia sieci pomocy dostosowanej do potrzeb młodych mieszkańców.
Patronat nad wydarzeniem objęli zarówno Starosta Piaseczyński, jak i Burmistrz Miasta i Gminy Piaseczno, co świadczy o wysokim zaangażowaniu władz samorządowych w kwestie edukacji inkluzyjnej.
Na podst. Powiat Piaseczno
Autor: krystian