Franczyza od A do Z
Franczyza jest stosowana w Polsce coraz częściej. Dlaczego? Czym tak naprawdę jest? Jakie ma zalety, a jakie wady? W jaki sposób prawo polskie reguluje umowy franczyzowe? Zapraszamy do lektury.
Czym jest franczyza i dlaczego staje się tak popularna?
Franczyza to nic innego jak zawarcie umowy przez dwa odrębne podmioty nazywane franczyzodawcą i franczyzobiorcą, w celu przekazania franczyzobiorcy wiedzy o firmie franczyzodawcy i zgody na prowadzenie działalności pod marką franczyzodawcy. Skomplikowane? Tylko w teorii. Doskonałym przykładem franczyzy najczęściej występującej w Polsce są takie marki jak McDonald’s czy Żabka. Firmy te podpisują umowy z innymi podmiotami, które działają pod szyldem franczyzodawcy. Tworzą sieć franczyzobiorców.
Czym charakteryzuje się franczyza?
Franczyzodawca dokładnie opisuje wymagania, jakie musi spełnić przedsiębiorca, aby mógł działać pod jego nazwą. Jest to doskonały sposób na sprzedaż produktów franczyzodawcy. Umowa franczyzy polega na długoterminowej współpracy i kooperacji. Jest to zdecydowanie umowa partnerska, opierająca się na obustronnych zyskach. Dla franczyzodawcy oznacza rozszerzenie marki i większą rozpoznawalność, dla franczyzodawcy możliwość wejścia na ugruntowany rynek pod znaną nazwą.
Dodatkowe informacje: Zobacz listę 30 najpopularniejszych franczyz w Polsce. Czytaj więcej w artykule dostępnym na stronie https://franczyzawpolsce.pl/raporty/8214-te-30-franczyz-najbardziej-interesuje-polakow - sprawdź
Uregulowania prawne
Polskie prawo nie zna umowy franczyzowej (tzw. umowa nienazwana, ale mająca charakter umowy mieszanej, bowiem są w niej elementy umowy sprzedaży, ale także np. najmu). Z tego względu franczyza uregulowana jest w ramach Kodeksu cywilnego, w którym znajdują się jedynie ogólne przepisy prawne dotyczące umów cywilnych (art. 56-116 oraz art. 353-396). Zgodnie z art. 353(1) Kodeksu cywilnego strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Umowa franczyzy powinna być zawarta w formie pisemnej. Każda ze stron powinna mieć możliwość wnieść do niej poprawki. Konieczne jest również określenie okresu wypowiedzenia umowy w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo obu stronom.
Co powinien oferować franczyzodawca?
Aby franchising był efektywnym modelem biznesowym, obie strony umowy powinny spełniać określone warunki. Na co powinien zwrócić uwagę franczyzobiorca wybierając tę opcję?
- czy sieć franczyzobiorców jest rozbudowana,
- czy biznes prowadzony przez franczyzodawcę/innych franczyzobiorców jest stale dochodowy,
- czy potencjalni klienci rozpoznają markę, pod którą franczyzodawca prowadzi działalność,
- czy franczyzodawca przekazuje niezbędne know-how, aby biznes przynosił dochody od razu po rozpoczęciu działalności przez franczyzobiorcę,
- czy franczyzodawca zapewnia kooperantom odpowiednie zasoby, np. lokale w dobrych lokalizacjach.
Te wszystkie czynniki rozpatrywane łącznie powinny decydować czy dany podmiot zdecyduje się na bycie partnerem biznesowym franczyzodawcy. Franczyzodawca przekazuje swoim kooperantom podręcznik operacyjny, nieocenione know-how, znak towarowy oraz swoje wsparcie. Otrzymuje za to określone zyski.
Tak naprawdę trudno dopatrzeć się wad franczyzy, oczywiście poza brakiem szczegółowych polskich uregulowań prawnych. Jednak prowadzenie biznesu pod znaną marką najczęściej jest strzałem w dziesiątkę. Ryzyko biznesowe finansowe jest w tym przypadku zdecydowanie mniejsze niż przy tworzeniu nowej marki.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski